ToetsPraktijk coacht Wmo-consulenten on the job

Wmo-consulenten zien het als verrijking om samen met een ervaren huisbezoeker van de ToetsPraktijk cliënten te bezoeken. Dat blijkt uit de evaluatie van een aantal recente coachingtrajecten bij gemeenten.

“De huisbezoeker van de ToetsPraktijk was vakinhoudelijk zeer goed op de hoogte. Tijdens het gesprek was hij een prettige collega”, was een van de positieve reacties.

Gespreksvaardigheden en fraude-indicatoren
In deze gemeenten werden de meeloopsessies gecombineerd met training en intervisie. Het doel is om Wmo-consulenten fraudesignalen te laten herkennen, en daar vervolgens over in gesprek te gaan. De deelnemers bespraken dilemma’s uit de dagelijkse praktijk en oefenden gespreksvaardigheden met een trainingsacteur. Daarnaast kregen zij schriftelijke achtergrondinformatie. Hierover zegt een deelnemer: “Het document over fraude-indicatoren* is heel bruikbaar en een waardevolle aanvulling op mijn werk.”

Kennis delen vanuit Zvw, Wlz en Wmo
Lucas Lemmens, accountmanager gemeenten bij de ToetsPraktijk: “Wij bieden coaching on the job, omdat we als partner van gemeenten een bijdrage willen leveren in het verbeteren van de kwaliteit van uitvoering. Zij kunnen pgb-huisbezoeken volledig aan ons uitbesteden op projectbasis, maar ze kunnen ook kiezen voor een aanpak waarin ze hun eigen mensen verder professionaliseren. Of voor een combinatie van beide. Wij delen onze jarenlang opgebouwde kennis vanuit de Wmo, Zvw en Wlz om Wmo-afdelingen te versterken. We willen onze opdrachtgevers in staat stellen het maximale uit een huisbezoek op te halen, want het herkennen van signalen en daarop acteren is een vak.”

Sterker staan
Door het volgen van een coaching-on-the-job-traject staan Wmo-consulenten sterken in hun schoenen bij de gesprekken die zij voeren, en worden zij getraind om de regie te houden en te sturen in de gesprekken. Ook zijn zij alerter op verkeerde intenties vanuit de aanvrager, ze leren signalen van oneigenlijk gebruik herkennen. Lucas: “Het voeren van gesprekken is niet altijd eenvoudig. De complexiteit van een inhoudelijk gesprek voeren waarbij je als Wmo-consulent ondersteunend bent, maar ook kritisch in combinatie met eventuele confrontatie is lastig. Door samen op pad te gaan dragen onze ervaren huisbezoekers dit graag over.”

Ervaringen van cursisten:

“Het was goed eens te kijken hoe je een huisbezoek doet. Ik heb nieuwe tips gekregen.”

“Het gaf mij meer inzicht in hoe ik mijn gesprekken voer.”

“In het nagesprek hadden we het bijvoorbeeld over de pgb-leverancier en hoe je erachter komt of het een goede club is.”

“Het was zinvol om zo gericht aan mijn eigen vaardigheden te werken.”

“De huisbezoeker had de kennis om deskundige feedback te geven.”

Coaching on the job van de ToetsPraktijk
Meer weten over coaching on the job voor Wmo-consulenten of cliëntondersteuners? Neem contact met ons op: info@toetspraktijk.nl

Lees ook: Succesvolle training gespreksvaardigheden voor de wijkzorg