Trainer Marnix Willems: ‘Maak het gedrag van de ander bespreekbaar’

Huisbezoekers of Wmo-consulenten bezoeken pgb-houders in allerlei thuissituaties. Hoe voer je een goed gesprek bij een niet-pluis-gevoel? Vanuit de ToetsPraktijk geeft Marnix Willems trainingen gespreksvaardigheden en fraudesignalering. “We gaan uit van de dagelijkse praktijk van deelnemers.”

Hoe herken ik fraudesignalen? Maak ik tegenstrijdigheden bespreekbaar? Hoe blijf ik hard op de inhoud en zacht op de relatie? Het is een greep uit de vragen waar deelnemers mee komen. “Tijdens de training onderzoeken we waar het lastig wordt in een gesprek”, zegt Marnix Willems, expert complexe gespreksvoering. “En we oefenen wat je dan kunt doen.”

Dwingend gedrag

Een voorbeeld: “Stel, een zorgverlener stuurt vrij dominant aan op wat hij of zij wil bereiken. Dat kán een fraude-indicator zijn. Huisbezoekers zijn dan soms zoekende, weten niet hoe ver ze kunnen gaan. Ik zeg dan: ‘Jij bepaalt. Het gaat erom dat je de ander effectief en positief beïnvloedt, zodat jij je doelen bereikt.”

Op de vraag hóé je iemand in zo’n geval beïnvloedt, antwoordt Marnix: “Een tactiek is het gedrag van de ander bespreekbaar te maken. En te benoemen wat je daarin wel en niet wilt – geredeneerd vanuit het uitgangspunt dat jij je werk goed wilt doen.”

 

‘Neem actief de regie bij een niet-pluis-gevoel.’

 

Niet-pluis-gevoel

“Laatst was er een Wmo-consulent in een training die geen vertrouwen had in een zorgverlener”, vertelt Marnix. “De budgethouder bij wie zij op huisbezoek ging, sprak de Nederlandse taal niet en de zorgverlener vertaalde. Op zichzelf hoeft dat niets te betekenen, maar het kán een fraudesignaal zijn. Na de trainingssessie was ze empowered, zodat ze de kwestie bespreekbaar maakte bij de zorgverlener. Ze stelde als voorwaarde dat iemand anders de vertaling moest doen. Kijk, dan hebben we met de training iets bereikt. Dat je actief bereid bent om bij een niet-pluis-gevoel de regie te nemen.”

 

‘Hoe blijf ik hard op de inhoud en zacht op de relatie?’

 

Samen sterker

Het is een vraag die Marnix vaak hoort: hoeveel regie mag ik pakken tijdens een huisbezoek? “In de zorgcontext vinden mensen het soms lastig om stevig weerwoord te bieden”, zegt hij. “Begrijpelijk: je hebt te maken met iemand met een hulpvraag. Die is reëel. Je hart klopt daarvoor. Onrechtmatigheden zijn dan een moeilijk thema. De training gaat over hoe je die bespreekbaar maakt.”

De trainingen gaan verder dan gespreksvaardigheden: collega’s krijgen ook het gevoel dat ze samen ergens voor staan. Marnix: “Ik probeer altijd te bewerkstelligen dat er een gemeenschappelijkheid ontstaat. Je voelt je krachtiger, als je van elkaar weet dat iedereen dezelfde dilemma’s tegenkomt. Vanuit het team voel je rugdekking en neem je meer regie tijdens gesprekken.”

Middelen eerlijk verdelen

Marnix werkt nu 3 jaar samen met de ToetsPraktijk. “Wat ons verbindt is een streven naar kwaliteit”, zegt hij. “We willen het verschil maken voor een rechtvaardige samenleving. Ik richt me in mijn trainingen op het herkennen en actief oppakken van niet-pluis-signalen. Daar is maar in een klein percentage van de gesprekken sprake van, maar je moet er wel alert op zijn! Het gaat erom dat middelen eerlijk verdeeld worden, zodat de zorg betaalbaar blijft voor wie er afhankelijk van is.”

Lees ook
Succesvol training gespreksvaardigheden voor de wijkzorg
Kijkje achter de schermen deel 1 – Huisbezoeker Sonja de Wit: ‘Ik heb inzicht in mensen en kennis van zorg’
Kijkje achter de schermen deel 2 – Projectleider Richard Gerrits: ‘We geven gemeenten snel managementinformatie en inzicht in rechtmatigheid van pgb’s’.