Huisbezoeker Sonja de Wit: ‘Ik heb inzicht in mensen en kennis van zorg’

Voor huisbezoekers van de ToetsPraktijk staat klantbeleving centraal. Ze zijn getraind in gespreksvoering. Daardoor creëren ze een goede sfeer. Het doel? In alle openheid inzicht verkrijgen in de situatie van de cliënt. Huisbezoeker Sonja de Wit vertelt over haar vak.

“Tijdens mijn huisbezoeken merk ik dat veel mensen in het begin zenuwachtig zijn. Het is dan mijn taak om ze op hun gemak te stellen. Ik ben tenslotte in hun huis”, vertelt Sonja. “Daar kom ik trouwens niet als controleur de administratie doornemen op zoek naar misstanden. De mensen merken dat ik er ben in hun belang. Ik beoordeel of de geleverde zorg juist is of dat die beter kan worden ingekocht. Dat is in het belang van iedereen en maakt het werk waardevol voor mij.”

Ervaren zorgverlener
Bij Sonja zit de verzorging in het bloed. De hbo-opgeleide massagetherapeute nam jarenlang de zorg voor haar moeder op zich. “Ik ging minder werken om me in te zetten als mantelzorger”, zegt ze. “Ik woonde in de buurt en wilde er zijn voor mijn moeder.”

Ziet ze nu bij een huisbezoek dat er mantelzorg plaatsvindt met inlevering van werkuren? Dan wijst ze de mensen op de mogelijkheid een vergoeding van de overheid te krijgen. “Dat zo’n mogelijkheid bestond, wist ik in mijn tijd niet”, zegt ze. “Een zorgovereenkomst zoals nu zou voor mij veel verschil hebben gemaakt. Het is prettig om anderen in soortgelijke posities te helpen met mijn advies.”

Blij dat ze gehoord zijn
De Nederlandse overheid zet sterk in op reductie van zorgkosten zonder verlies van kwaliteit. Een doelmatige en rechtmatige besteding van het zorggeld is daar een van de pijlers van en kan worden bewerkstelligd met huisbezoeken. Sonja is daarvan in ieder geval overtuigd voor cliënten uit de Wet Langdurige Zorg (Wlz), met zorg in natura en/of een pgb. “Na het gesprek zijn mensen blij dat ze gehoord zijn. Dat er niet alleen maar briefcontact is, maar iemand die komt kijken hoe het thuis eraan toegaat”, zegt ze. Sonja merkt dat mensen behoefte hebben aan een vaste contactpersoon. “Ze vragen soms of ik dat wil worden.”

Huisbezoek heeft veel potentieel
Laatst arriveerde Sonja bij een cliënt met het syndroom van Down met zorgindicatie 3. “Zij had door nieuwe omstandigheden meer zorg nodig. Deze bevindingen vul ik tijdens of na het gesprek ook in op de tablet”, zegt Sonja. Het is vervolgens aan de cliënt om contact op te nemen met het CIZ voor een eventueel hogere indicatie. “Mijn rapportage wordt doorgestuurd inclusief extra opmerkingen. Het is dan aan het zorgkantoor om er iets mee te doen. Het huisbezoek heeft veel potentie. Enerzijds ontstaat er meer inzicht in de lokaal georganiseerde zorg en anderzijds in de kwaliteit van zorg.”

Als gepassioneerd huisbezoeker is Sonja de verpersoonlijking van de nieuwe zorg. “Als mensen een te hoge indicatie hebben, dan schrijf ik dat natuurlijk ook op. Iedereen weet dat de zorg veel belastinggeld kost. Dat moet goed besteed worden.”