Mensen die thuis wonen en zorg krijgen of nodig hebben, weten vaak niet dat ze recht hebben op ondersteuning voor het regelen van allerlei zaken. Dat blijkt uit een onderzoek van de Patiëntenfederatie Nederland. Het gaat om onafhankelijke ‘cliëntondersteuners’ die worden betaald door de gemeente of de zorgverzekeraar.

Mensen weten vaak niet dat deze ondersteuning bestaat en dat het voor hun gratis is, stelt de patiëntenfederatie. “Als ze er niet om vragen, krijgen ze het niet. Het beste zou zijn als de gemeente bij de uitnodiging voor een eerste zorggesprek meteen een cliëntondersteuner aanbiedt”, aldus een woordvoerder. Maar soms weten gemeenten volgens hem zelf niet dat dit bestaat.

De regelingen voor zorg en ondersteuning (Wmo en Wlz) zijn soms zo complex dat mensen het niet goed begrijpen. Om die reden is er onafhankelijke cliëntondersteuning in het leven geroepen. Mensen die deze ondersteuning krijgen, zijn daar vaak tevreden over.

Treurig
Zorgstaatssecretaris Martin van Rijn wil de cliëntondersteuning een impuls geven. De federatie wil dat er nu echt snel iets gebeurt, want onafhankelijke cliëntondersteuning is al in 2007 wettelijk geregeld. “Ik vind het raar dat we tien jaar na dato nog eens moeten gaan praten om dit bij iedereen op het netvlies te krijgen”, zegt directeur Dianda Veldman. “Als het niet zo treurig was zou je kunnen zeggen dat mensen cliëntondersteuning nodig hebben om cliëntondersteuning te vinden. En dat kan nooit de bedoeling zijn.”

Zij roept de staatssecretaris op om nu voortvarend te werk te gaan. “En als hij het niet doet, gaan we zelf met gemeenten en zorgverzekeraars om de tafel zitten om het goed te gaan regelen. De gemeente kan bijvoorbeeld al bij de uitnodiging voor het keukentafelgesprek laten weten dat mensen bij dat gesprek gratis hulp en ondersteuning kunnen krijgen.” (ANP/Skipr)

Bron: Skipr. (30-06-2017). Cliëntondersteuning vaak onvindbaar.